Optiekbedrijf GrandVision heeft zijn omzet in de eerste helft van het jaar zien groeien. Het moederbedrijf van onder meer de winkelketens Pearle en EyeWish opende wereldwijd ruim honderd nieuwe winkels sinds de jaarwisseling en profiteerde bovendien van extra verkoopdagen in de afgelopen periode.
De omzet steeg in de eerste zes maanden van 2016 vergeleken met een jaar eerder 3,7 procent tot bijna 1,7 miljard euro. Als de negatieve effecten van wisselkoersen buiten beschouwing worden gelaten dan was de groei 6,7 procent, waarvan ongeveer de helft door overnames. De winst steeg met 7,9 procent tot 117 miljoen euro.
Van de 44 landen waar GrandVision actief is, werd de meeste groei geboekt in de regio’s Amerika en Azië. De omzetgroei kwam daar uit op ruim 20 procent, vooral door goede prestaties in Mexico en Turkije. Rusland herstelde na eerdere krimp tot enkelcijferige groei.
In de elf landen waar GrandVision het gros van zijn omzet vandaan haalt, waaronder Nederland, stegen de verkopen met 1,6 procent tot iets meer dan een miljard euro. Brillenglazen op doktersvoorschrift, exclusieve merkbrillen en efficiencyverbeteringen zorgden daar voor verbetering van het aangepaste bedrijfsresultaat (ebitda).
GrandVision gaf zelf geen outlook, maar KBC rekent op een verdere verbetering in de tweede helft van het jaar. KBC hanteert een koopadvies voor GrandVision met een koersdoel van 29,50 euro. Het aandeel noteerde omstreeks 9.20 uur 5 procent hoger op 24,56 euro.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl